hu
Helyreállító igazságszolgáltatás

Facebook
Könyvajánló
Partnerek és támogatók

Regisztrálna?

A Foresee Mediációs Modellprogramja az EMMI Rákospalotai Javítóintézetében és Speciális Gyermekotthonában

2015. 07. 04.

 

A Foresee az EMMI támogatását kérte abban, hogy a 2015. január 1-jén hatályba lépő Büntetés Végrehajtási Kódexhez, ezen belül a közvetítői eljárás mint fegyelmi büntetést megelőző módszer bevezetéséhez kapcsolódóan egy kísérleti programot kipróbálhasson az EMMI Rákospalotai Javítóintézetében és Speciális Gyermekotthonában.

Az intézet különlegesnek tekinthető a tekintetben, hogy az intézményben mind előzetes letartóztatásban, mind javítóintézeti nevelésben vannak elhelyezett fiatalkorúak. Ennek eredményeképpen a mindennapok és az intézményi együttélés is más és más típusú konfliktusokat és kommunikációs megoldásokat eredményeznek. Az intézményben dolgozó munkatársak egy részének van már valamilyen mértékű mediációs, resztoratív képzettségi tapasztalata, illetve különböző formában kipróbálták ezeket a technikákat.

A Rákospalotai Javítóintézetben 2-2 előzetes letartóztatottakat, illetve javítóintézeti nevelteket fogadó, illetve 3 speciális gyermekotthoni csoport működik, átlagosan 8 fővel. A velük foglalkozó nevelők, illetve pszichológusok és gyermekfelügyelők voltak alanyai a fél éves időtartamban megvalósított képzési programnak.

A program első lépése a szükségletfelmérés volt. Ennek eredményeként megtervezésre került, hogy ki és milyen mértékben tud a programban részt venni, kinek milyen tapasztalatai vannak, illetve hogyan lehetne a program a legeredményesebb. Szintén az előkészítő fázishoz tartozott egy vezetői illetve nevelői fókuszcsoport felállítása, valamint érzékenyítő tréningek

A program során a Foresee szakemberei 18 (önként jelentkező) intézményi dolgozónak háromnapos intenzív képzést is tartottak. A résztvevők az elméleti képzésen felül  szimulált esetgyakorlatok útján, megtörtént esetmodelleken keresztül maguk (szerepjáték, megfigyelés, csoportos munka) is saját bőrükön tapasztalják az elsajátított módszerek hatékonyságát, gyakorlati alkalmazhatóságát. A tréning végén a visszajelző körben a résztvevők azt is elmondták, hogy családi kapcsolataikban, illetve munkájuk során is hasznosítani tudják az elsajátított szemléletet és technikát

A képzést követően konkrétan kidolgozásra kerültek annak keretei, hogy ez a módszer a javítóintézetben hogyan alkalmazható, milyen esetekben általában és hogyan építhető be a fegyelmi eljárás keretébe. A resztoratív technikák bevezetése  nem fegyelmi ügyekben is hozzájárult a konfliktusok feloldásához, és általánosságban véve javította a kommunikációt. Fontos szempont volt, hogy az intézmény felkészüljön a BV. kódex szabályozásában előírt kötelezettségre, és így ezt a jövőben alkalmazni is tudják.

A képzés során több dolgozó is jelezte, hogy szeretné mediátorként tovább képezni magát, illetve a képzés időtartama alatt többször is kérték a segítséget az intézmény vezetői és a nevelők konkrét konfliktusos ügyek mediációs megbeszélésére.

A projekt során  az intézmény valamennyi munkatársa és a neveltek is megismerhették, a resztoratív módszereket. A projekt tapasztalatai kiemelkedő lehetőségeket jelentenek nemcsak az intézet szereplői, hanem a gyermekvédelem és a büntetés-végrehajtási egyéb intézményei számára is, nemcsak Magyarországon, hanem a nemzetközi szakterületen is.

Nincsenek üzenetek

A hozzászóláshoz kérjük, jelentkezzen be.